Varukorgen är tom
Till kassan
0 Produkter Till kassan

FRI FRAKT INOM SVERIGE

  

Webshop About Learn Contact

Är du boven till ditt åldrande? 5 steg i kampen mot inflammation 

Av Veronica Campbell 

Idag talas det mycket om hur inflammationer gör oss sjuka och får oss att åldras snabbare.  ”Inflamm-aging” är ett namn som beskriver just det sambandet mellan inflammation och åldrande. Det här är något som intresserar mig jättemycket och som ligger till grund för Di Tchóns produkter som jag tagit fram.

Genom en antiinflammatorisk livsstil kan vi minska de inflammatoriska processerna i kroppen och hålla oss friskare och leva längre. Vi kan även påverka hur vårt yttre åldras. Vem vill inte se ung ut så länge det bara går?

 

Vad är inflammation?

Det finns två typer av inflammation: akut och kronisk. Den akuta är livsviktig för att hålla oss vid liv. När du skadar dig blir området rött, svullet och du får ont. Det är tecken på en akut inflammation och immunsystemet jobbar för att reparera skadan.

 

Kronisk inflammation är en immunreaktion som skadar kroppen och som inträffar när den blir förvirrad. Den kan pågå i det tysta och åldrar din kropp i förtid. Det du äter, dricker, tänker och smörjer på dig påverkar kroppen och kan styra hur mycket inflammation som bildas. Främmande ämnen och negativa tankar är inflammatoriska. En inflammation som pågår under lång tid kan göra kroppen förvirrad så att den börjar attackera sig själv. Det är så autoimmuna sjukdomar uppstår.

 

En akut inflammation kan även övergå i en kronisk om ditt immunsystem är svagt. Det som händer är att immunsystemet fortsätter att producera små mängder av pro-inflammatoriska ämnen som håller igång inflammationen. Det bildas även extra mycket fria radikaler som snabbar på åldrandet och hjälper till att bevara ett inflammerat tillstånd.

 

 

Vad orsakar inflammation?

Stress är en stor bov som gör kroppen mer mottaglig och känslig. När vi är stressade frisätts hormonet kortisol som är inflammationens bästa vän. Dålig sömn är en annan, och den går ofta hand i hand med stress. Kosten har en jättestor betydelse! Stor del av den processade mat vi äter idag är inflammatorisk. Dessutom innehåller den ofta mycket tillsatser som även de bidrar till mer inflammation. Kemikalier i kosmetika och städprodukter är också något som kroppen går till attack mot.

 

 

5 steg för att minska inflammation

 

#1 KOSTEN

Socker, vete och processad mat ökar inflammationer i kroppen. Ät mer växtbaserad mat och se till att kroppen får i sig de vitaminer och mineraler den behöver. Gurkmeja, ingefära, vitlök och omega-3 är några råvaror som är starkt antiinflammatoriska. Se även över om du har några matallergier. Gluten, mjölk, soja, jäst och ägg är vanliga matallergener. Prova genom uteslutningsmetoden. Genom att ignorera symtom på allergi förvirrar du immunsystemet och inflammation kommer som ett brev på posten. 

 

 

#2 TARMHÄLSA

60-70 % av immunsystemet sitter i tarmarna så det säger sig självt att det är där vi bör lägga största fokus. En välfungerande tarm krävs också för att vi ska kunna tillgodogöra oss näringen från maten. Visste du att tarmen fungerar som din andra hjärna? Den har ett eget nervsystem med över 100 miljoner nervceller. Dina två nervsystem, hjärnan och tarmen, har ett nära samarbete. Tarmen kontrollerar matsmältningen och sänder signaler till hjärnan om hur det fungerar där nere. Signaler från hjärnan som t ex stress och ångest sänds till tarmen och påverkar hur den fungerar. Lika så får hjärnan signaler från tarmen som kan påverka dina känslor. Majoriteten av hormonet serotonin (påverkar bl a humöret, sömnen, depression och ångest) tillverkas i tarmen och inte i hjärnan. Därför kan t ex vete göra att du känner dig deppig.

 

#3 VILA

Genom för lite sömn måste immunsystemet jobba på högvarv, vilket är inflammationshöjande. När du är stressad producerar kroppen mer kortisol vilket har samma verkan. Dessutom gör stress att du sover dåligt. Att kunna hantera stress och att vila är alltså superviktigt för att minska inflammationer och att kroppen ska återhämta och reparera sig.

 

#4 MINSKA EXPONERINGEN FÖR KEMIKALIER

När kroppen utsätts för kemikalier via matsmältningen eller huden går den direkt till attack. Syntetiska ämnen känns helt enkelt inte igen av vårt immunsystem. Vårt DNA har utvecklats i över en miljon år, syntetiska ämnen i några årtionden. Använd därför alltid ekologiska hudvårdsprodukter och ät ekologiskt i så stor utsträckning som möjligt.

 

#5 KÄNSLOR

Våra känslor uppstår från det vi tänker. Tänker vi negativa tankar eller oroar oss uppstår negativa känslor, stress och ångest. Mer än så behöver nog inte tilläggas utan försök att lära dig kontrollera dina tankar. (Det kan vara svårt men med daglig träning utvecklas du.) Rensa bort ogräset i din trädgård och låt bara de vackra blommorna ta plats.

 

Prenumerera på vårt

nyhetsbrev!

Meny

Webshop

About

Learn

Contact

kontakta oss

+46(0)8-40 02 04 04

info@ditchon.se

© 2015 Di Tchón AB