Varukorgen är tom
Till kassan
0 Produkter Till kassan

FRI FRAKT INOM SVERIGE

  

Webshop About Learn Contact

7 sätt att boosta och skydda din hud från solskador

Av Veronica Campbell

Att vistas en kort stund dagligen i solen har många positiva egenskaper för kroppen och vårt välbefinnande. Kroppen bildar D-vitamin som behövs för vårt immunförsvar, muskler och skelett. Det synliga ljuset gör att kroppen producerar endorfiner som gör dig gladare och piggare.

Men som allt handlar det om balans och en lagom dos. Att överexponeras för solen kan leda till hudcancer och att huden åldras i förtid. Solen ökar även bildningen av fria radikaler.

 

 

Solens negativa effekter på känslig hud

 

Känslig och ljus hud

Känslig och ljus hud är tunnare och har en svagare barriär. Solen torkar ut huden och försvagar barriären ytterligare. Du har även lättare att bränna dig och har en ökad risk att få hudcancer. Känslig och ljus hud får av solen lättare bestående skador i huden i form av rynkor, slapp och läderartad hud.

Acne

Postinflammatorisk hyperpigmentering drabbar ofta personer med acne. Det är platta fläckar på huden som varierar i färg från rosa och röd till brun och svart. Dessa uppkommer när huden inflammeras på grund av den skadan på huden som acne orsakar. Det som händer i huden är att inflammationen sätter igång produktionen av pigment och missfärgar det skadade området. Solen förvärrar symtomen och gör att de blir mer framträdande och att de blir svårare att bli av med.

 

Atopisk dermatit

Atopisk dermatit är en kronisk hudåkomma som kännetecknas av torr, fjällande och kliande hud. Huden har brist på naturliga fuktgivare och har ett svagare barriärskydd. Sol, vind och vatten torkar ut huden ännu mer och gör barriärskyddet ännu svagare. Huden blir lätt infekterad när du kliar med naglarna och genom svett och värme.

 

 

Hur skyddar jag min hud?

 

#1

Fysikaliskt solskydd

Om du ska vistas längre i solen använd ett fysikaliskt solskydd. Själv använder jag Eco Cosmetics solskyddsprodukter både till mig och min son. Dom har också ansiktsprodukter som är tonade om man vill slippa den blåvita tonen i ansiktet. Finns även vegetabiliska oljor som har en naturlig solskyddsfaktor. Exempel är jojobaolja, olivolja, ricinolja, kokosolja och hallonfröolja. Det är många regler som krävs för att en solskyddsprodukt ska bli godkänd. De vegetabiliska oljorna är det inte och det krävs även en viss kunskap för att blanda ihop dessa på ett bra sätt.

 

#2

Undvik solen 11-14

Håll dig borta från solen då den är som starkast mellan kl 11 och 14.

 

#3

Boosta inifrån

Att äta rätt mat kan boosta din huds naturliga SPF inifrån och kan även hjälpa till att motverka solens åldrande effekter. Se till att få i dig rikligt med dessa antioxidanter som hjälper till att reparera cellerna: lutein (gränkål, broccoli, morot, spenat), zeaxanthin

(orangefärgade frukter och grönsaker), astaxanthin (vildfångad lax, spirulina, chlorella), lykopen (uppvärmda tomater, vattenmelon, grapfrukt), polyfenoler (te, rött vin, choklad), betakaroten (orangefärgade frukter och grönsaker).

Fler näringsämnen som är viktiga för en motståndskraftig hud är:

Selen - ett spårämne som ökar upptaget av C- och E-vitamin och minskar skador orsakade av fria radikaler. Paranötter är en bra källa till selen.

E-vitamin - en antioxidant och skyddar mot skador orsakade av fria radikaler. Motverkar även inflammation. Finns i kallpressade vegetabiliska oljor, fet fisk, frön och nötter.

C-vitamin - en antioxidant som även är viktigt för bildandet av kollagen. Finns rikligt i citrusfrukter, nyponpulver, kålväxter och jordgubbar.

Omega-3 - viktigt för att motverka inflammationer i kroppen. Viktigt med rätt balans mellan omega-3 och omega-6. Ofta får vi i oss alldeles för mycket omega-6 i förhållandevis till omega-3. Rätt förhållande mellan dessa fettsyror har i studier visat sig motverka hudcancer. Finns i fet fisk, chiafrön och vissa alger.

 

#4

Stärk huden utifrån

Solen torkar ut och försämrar barriärskyddet. Hos känslig hud kan det innebära att det triggar igång inflammationer i huden. Använd Di Tchóns produkter som återfuktar och stärker barriärskyddet. De innehåller även naturliga antiinflammatoriska och antioxidantrika växtextrakt.

 

#5

Håll huden sval

Kanske inte det lättaste under varma sommardagar men värme och svett är en grogrund för bakterier.

 

#6

Rätt(!) rengöring!

Solskydd och svett är inte den bästa kombon för huden. Därför extra viktigt med en bra rengöring som tvättar rent men samtidigt inte torkar ut. Lätt är annars att dra på sig obalanser i huden. Prova Soothe Cleansing Milk; effektiv rengöring som tvättar bort smuts och make-up (även vattenfast mascara) men utan att torka ut huden.

 

#7

Undvik socker

Att äta mycket socker förstör huden på sikt. Enkelt förklarat så reagerar socker med proteiner och bildar ett ämne som kallas AGE. AGE förstör kollagen och elastin samtidigt som det deaktiverar ett enzym som gör huden mer motståndskraftig mot solen.

Prenumerera på vårt

nyhetsbrev!

Meny

Webshop

About

Learn

Contact

kontakta oss

+46(0)8-40 02 04 04

info@ditchon.se

© 2015 Di Tchón AB